Antonio das Mortes (1969)

(Dragăo da Maldade contra o Santo Guerreiro, O)

;

(O Dragão da Maldade contra o Santo Guerreiro)

 
Antonio das Mortes
38%
Brazílie / Francie / Západní Německo, 1969, 100 min
Režie: Glauber Rocha

Obsah

Pokračování pohnutých událostí na chudém brazilském venkově z Rochova předchozího opusu Bůh a ďábel v zemi slunce. Tentokrát se lovec banditů das Mortes ocitá ve víru agrární revoluce a pohanských rituálů inscenovaných s antickou nevyhnutelností.

Expresivní střelba a výkřiky uvádějí tentokráte barevný snímek talentovaného tvůrce angažovaného filmu a vůdčí postavy hnutí cinema novo Glaubera Rochy. Uplynulo už celých 29 let od doby, kdy statkáři najatý lovec hlav Antonio das Mortes zabil obávaného Corisca, posledního z velkých banditů pustošících bezhlavě zemi. Od té doby již Antonio zneškodnil stovku samozvaných škůdců a nyní pase po dalším z nich, Coiranovi, o němž se hovoří jako o převtělení obávaného a legendárního bandity Lampiãoa. Ale časy se změnily: To, co dříve předurčovalo Mortesovu existenci (nenávist vůči vraždícím banditům) už pozbývá platnosti. Místní cangaceiro není vrah, ale idealistický vůdce chudých. Přichází tedy klíčový okamžik v podobě alegorického souboje mezi drakem a svatým Jiřím, okamžik mystického přerodu plný posvátných odkazů a biblických poselství. Tomu ostatně odpovídá i původní název snímku, který lze přeložit jako Souboj zlého draka se svatým Jiřím.

Snímek má mnohem přístupnější strukturu než jeho předchozí díl, navíc začíná jasně čitelným angažovaným poselstvím, kdy místní učitel zkouší hlouček dětí z dějin své rodné země. Rocha opětovně ukazuje aktuální stav Brazílie, používá k tomu dokumentárně laděné záběry na přerod vesnice, která prochází aktuálními trendy jako je například agrární reforma. Nechybí dobové záběry na demonstrující dav, který nese prapor s heslem Nezávislost nebo smrt. Záměrný primitivismus a hluboká symbolika připomíná vysoce stylizované rituály. Z choreografie kamery a pohybujících se aktérů lze vycítit Rochův zájem o alegorické divadlo a určitou obřadnost. Tak jako jiné Rochovy snímky i tento je možno vnímat jako extatický rituál, v němž filmové prostředky vytvářejí komplexní systém, mající za cíl vyvolat vnitřní obrodu brazilského ducha. V roce 1969 získal Antonio das Mortes spolu se Všemi dobrými rodáky Vojtěcha Jasného cenu za režii na festivalu v Cannes, dále tamtéž cenu novinářů FIPRESCI, Cenu Luise Buñuela a Award of the International Confederation of the Art and Essay Cinema a řadu dalších na jiných, především evropských festivalech.

(Martin Jiroušek, LFŠ 2007)
Antonio das Mortes

Ztracení - Lost (2004)

Příběhy o trosečnících, kteří hříčkou osudu ztroskotali a zůstali uvězněni na opuštěných ostrovech uprostřed oceánu, fascinují člověka již...

Antonio das Mortes

Zoufalé manželky (2004)

Je to možné? Mary Alice Young (Brenda Strong) vypadá tak šťastně. Nádherný dům na předměstí, spolehlivý manžel, dítě a mnoho dalších věcí. Toho...

Antonio das Mortes

Vykoupení z věznice Shawshank (1994)

Víceprezident banky Andy Dufrense byl nevinně odsouzen na doživotí za dvojnásobnou vraždu. Nastupuje do trestnice Shawshank, která připomíná peklo....

Antonio das Mortes

Pulp Fiction - Historky z podsvětí (1993)

Vincent Vega (John Travolta) a Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) sú dvaja nerozluční treťotriedni gangstri v službách obávaného Marsellusa...

KATEGORIE FILMU